Brief – co to jest brief i jak go stworzyć?

Brief to jeden z najważniejszych dokumentów, który pojawia się we współpracy klienta z agencją marketingową i jeden z tych, którego często jako klienci nie doceniamy. Najczęściej dzieje się tak, gdyż nie wiemy zbyt wiele o tym dokumencie oraz nie wiemy, czemu tak właściwie ma służyć i jak mamy go napisać. Może to wprowadzać pewne nieporozumienia we współpracy z agencjami, które wymagają stworzenia briefu. W tym tekście przedstawiamy wszystkie najważniejsze informacje dotyczące tego dokumentu oraz odpowiadamy na pytania dlaczego warto go przekazywać i jak stworzyć go poprawnie samodzielnie.



Co to jest brief?

Dobry brief – co powinien zawierać?

Dlaczego warto przekazywać zlecenie działań marketingowych w formie briefu?

Jak poprawnie samemu napisać dobry brief?



Co to jest brief?

Brief to dokument techniczny, który przekazujemy agencji marketingowej na początku naszej współpracy. Jest to dokument, który zawiera w sobie zlecenie konkretnych działań marketingowych podsumowujący wszystkie nasze dotychczasowe ustalenia. Zadaniem briefu jest zebranie wszystkich informacji w jednym miejscu tak, aby były one czytelne, zrozumiałe i przydatne dla agencji marketingowej, która rozpoczyna działania promocyjne naszej marki. Brief jest dokumentem technicznym i zawiera w sobie głównie treść. Forma briefu ma za zadanie jedynie sprawiać, aby dokument był czytelny i zrozumiały. Brief możemy przekazywać zarówno w tradycyjnej formie papierowej, jak i w wersji elektronicznej poprzez wysłanie dokumentu e-mailem. W briefie znajduje się kilka najważniejszych segmentów zlecenia, które są kluczowe do zrozumienia danego zlecenia oraz informacje.



Dobry brief – co powinien zawierać?

Brief to najprościej rzecz ujmując ankieta lub kwestionariusz, który najczęściej znajdziemy na stronach agencji marketingowych czy interaktywnych. W branży marketingowej brief jest bardzo popularnym dokumentem. Często nawet na stronach internetowych agencji można się spotkać z przyciskiem w menu “wypełnij brief”. Dokument ten ma na celu przekazanie szczegółowych informacji na temat Twojej branży, celu działań marketingowych, przewidywanego budżetu, rodzaju usługi jaką jesteś zainteresowany czy zakresem prowadzonych działań.

Brief marketingowy najczęściej spotykany jest w postaci formularza/ankiety do wypełnienia na stronie agencji. Najczęściej zawiera takie pytania jak:

  • Jakimi działaniami z zakresu marketingu internetowego/reklamy jesteś zainteresowany?

  • stworzenie strony internetowej?

  • stworzenie sklepu internetowego?

  • pozycjonowanie?

  • audyt SEO?

  • kampanie Google Ads?

  • administracja stron Copywriting?



Jaki jest główny cel działań marketingowych?

□ budowa wizerunku marki w sieci

□ pozyskanie klientów

□ zwiększenie sprzedaży

□ wzrost ruchu na stronie



Jaki jest przedmiot działań reklamowych?

□ opisz produkt lub usługę, którą chcesz promować



Jakich efektów działań marketingowych oczekujesz?

□ zdobycie wysokiej pozycji w wyszukiwarce

□ wzrost sprzedaży

□ pozyskanie nowych klientów z reklamy

□ wzrost ruchu na stronie



Jaka jest grupa docelowa odbiorców?

□ osoby prywatne

□ firmy

□ płeć użytkowników

□ wiek użytkowników

□ zainteresowania

□ lokalizacja



W jakim obszarze chcesz prowadzić działania marketingowe?

□ pozycjonowanie lokalne

□ pozycjonowanie ogólnopolskie

□ reklama Google Ads w danym regionie

□ reklama Facebook kierowana do konkretnej grupy odbiorców



Kim są Twoi konkurenci?

□ podaj przykładowe adresy stron www swoich największych konkurentów



Co wyróżnia Twoją firmę na tle konkurencji?

□ dlaczego warto wybrać Twoją ofertę?

□ co wyróżnia Twoją firmę ?



Jaki budżet chcesz przeznaczyć na prowadzone działania marketingowe?

□ jednorazowo

□ miesięcznie

□ widełki cenowe



Dodatkowe informacje, uwagi

□ dodatkowe preferencje

□ uwagi

□ pytania

□ od kiedy firma jest na rynku



Dane firmy do kontaktu

□ nazwa firmy

□ adres strony www

□ profil na Facebooku

□ telefon

□ e-mail

□ osoba do kontaktu



Dlaczego warto doprecyzować zlecenie działań marketingowych w formie briefu?

Istnieje wiele powodów, dla których należy tworzyć i przekazywać brief agencjom marketingowym. Pierwszym z nich jest umożliwienie skutecznej pracy i efektywnego działania agencji marketingowej. Agencja, która otrzyma wszystkie kompletne dane i dla których dane zlecenie będzie zrozumiałe, będzie pracowała dużo wydajniej i skuteczniej niż agencje które nie otrzymują briefu. Współpraca taka będzie dużo bardziej komfortowa, a agencja nie będzie musiała dopytywać oraz często kontaktować się z nami jako właścicielami marki.

Wykonując brief, wpływamy także samodzielnie na sukces kampanii marketingowej i jest to realny sposób, aby podnieść jej szansę powodzenia. Samo wykonanie briefu nie jest trudne czy niezwykle problematyczne dla osób prywatnych. Przekazanie tego dokumentu będzie także stawiało nas w lepszym świetle w oczach pracowników marki i będzie kreowało nasz pozytywny wizerunek profesjonalisty. Przekazanie briefu ułatwi również kwestie techniczne czy kontaktowe, a my unikniemy kłopotliwych sytuacji związanych komunikacją.



Jakie są największe zalety dobrego briefu?

Dobry brief pozwala agencji marketingowej przygotować dobrą ofertę dostosowaną do indywidualnych potrzeb. Dobry brief powinien jak najbardziej szczegółowo opisywać daną usługę. Jeśli dotyczy np. stworzenia strony internetowej to należy podać w nim jak najwięcej szczegółów dotyczących projektu. Niezależnie od wybranego działania marketingowego (strona www, sklep, pozycjonowanie etc.) należy go starannie wypełnić.

Dobry brief to oszczędność pieniędzy – skrupulatnie wypełniony brief pozwala agencji obrać właściwy kierunek działań marketingowych

dobry brief to również oszczędność czasu – dobrze wypełniony dokument pozwala uniknąć wielu pytań, korekt oraz spotkań

dobry brief to skuteczne działania marketingowe – dobrze wypełniony dokument, odpowiednio dobrane działania marketingowe = wysokie konwersje



Jak poprawnie samemu napisać dobry brief?

Przed rozpoczęciem pisania briefu powinniśmy poznać pewne ogólne zasady, według których należy go stworzyć. Dokument ten powinien być bez błędów i nie powinien zawierać literówek. Powinien też posiadać skoncentrowaną formę oraz zawierać jedynie te informacje, które są przydatne w jak najprostszej postaci. Nasz brief powinien być również sformatowany w odpowiedni sposób, aby uzyskanie z niego informacji było komfortowe i przystępne. Dokument możemy podzielić na sekcje A jeśli chcemy zamieścić w nim dodatkowe informacje, możemy opisać je obszerniej na samym końcu.

Krok pierwszy – opis firmy:

Dane firmy i informacje o naszej marce to pierwsza sekcja, którą warto stworzyć w briefie. W tym miejscu powinniśmy podać wszystkie dane kontaktowe do naszej marki oraz osób odpowiedzialnych za nadzorowanie kampanii reklamowej. Dla tego komunikacja z pracownikami agencji będzie ułatwiona, a my unikniemy nieporozumień i poszukiwania kontaktu do osób decyzyjnych. W tym miejscu możemy również zawrzeć wszystkie najważniejsze informacje o naszej marce, jej historii czy polityce. Jest to ważne z uwagi na spójność przekazu reklamowego. Pracownicy agencji tworząc reklamę i zapoznając się z tymi informacjami, nie opublikują sprzecznego przekazu z wartościami naszej marki.

Krok drugi – informacje o produkcie:

Następnie powinniśmy podać wszystkie informacje o produkcie lub usłudze, którą chcemy reklamować. To właśnie na podstawie tych informacji pracownicy mogą odpowiednio przedstawiać nasz produkt, podkreślając jego zalety. Im dokładniej go piszemy i im więcej informacji dostarczymy pracownikom agencji marketingowej, tym sprawniej przebiegnie cały proces promowania.

Krok trzeci – informacje o kampanii:

Informacje o kampanii to kolej typ danych, które powinniśmy umieścić w briefie. Informacje te powinny dotyczyć budżetu oraz harmonogramu oraz wszystkich kwestii technicznych związanych z tym, jak chcemy, aby reklama wyglądała lub jaką miała formę. Możemy w tym miejscu zaznaczyć swoje preferencje lub wcześniejsze ustalenia co do sposobu reklamowania się, czasu czy kosztów. Informacje te wpłyną na kształt kampanii promocyjnej, a więc warto opisać jak dokładnie.

Krok czwarty – grupa docelowa:

Grupa docelowa i cel reklamy będą kolejnymi informacjami i kolejną sekcją w naszym dokumencie brief. W tym miejscu należy podać jaki cel chcemy osiągnąć oraz jeśli posiadamy takie dane podać, do jakiej grupy docelowej chcemy dotrzeć naszym przekazem reklamowym. Jeśli samodzielnie nie targetujemy reklamy należy napisać, iż wybranie odbiorców pozostawiamy w gestii agencji marketingowej. Musimy podać też cel, jaki chcemy osiągnąć. Jasne określenie celu to jedna z najważniejszych informacji, jaka powinna znaleźć się w briefie, gdyż to właśnie od niej w dużej mierze zależy, jak będzie przebiegała i wyglądała promocja naszej marki.

Krok piąty – dodatkowe informacje:

Na samym końcu w briefie powinniśmy podać wszystkie dodatkowe informacje, które w żaden sposób nie pasują do żadnej wyżej wymienionej sekcji, a także dodać załączniki czy materiały. W tym miejscu możemy również umieścić dłuższy opis tekstowy lub przekazać myśli, czy zasugerować pewne rozwiązania. Zamieszczenie tego typu przekazu na samym końcu pozwoli nadać całemu dokumentowi odpowiedni kontekst, a nie spowoduje zamieszania i nie zmniejszy czytelności, jak miałoby to miejsce wypadku dodawania zapisków w każdej z sekcji wraz z konkretnymi danymi. Załącznikami mogą być statystyki, dokumenty dotyczące poprzednich lub bieżących działań promocyjnych czy wyniki sprzedażowe i badania rynku.

Podsumowanie:

Agencje interaktywne wykorzystują brief w celu sprecyzowania zapotrzebowania klienta na daną usługę. Przykładowo oferty strony WordPress czy sklepy internetowe przewidują kilka wariantów pakietów. Nie każdy klient potrzebuje dokładnie takiej samej strony internetowej. W briefie uwzględnione zostają specyfikacje dotyczące strony internetowej takie jak: ilość podstron, układ strony, zawartość, wersje językowe czy inne funkcjonalności. Brief ma ułatwić pracę programiście w tworzeniu strony internetowej. Dodatkowo można zawrzeć w nim usługi dodatkowe takie jak np. pozycjonowanie stron www czy administracja stron WordPress.

Pobierz PDF

Strony internetowe

Tworzę funkcjonalne i estetyczne strony internetowe.

Responsywność stron www.

Responsywność strony internetowej jest jednym ze standardów, które spełniają tworzone  witryny. Responsywność oznacza, że strona wyświetla się prawidłowo na wszystkich urządzeniach.

Administarcja strony

Zleć opiekę nad swoją  stroną i przeznacz zaoszczędzony czas na rozwój biznesu.

Strony internetowe – FAQ

Strony internetowe tworzymy w systemie CMS WordPress. Strony są nowoczesne, responsywne, a także optymalizowane pod SEO.

Cena strony internetowej uzależniona jest przede wszystkim od jej zawartości. Prosta strona typu wizytówka, wykonana na szablonie WordPress kosztuje 1500 zł. Szczegółową ofertę oraz pakiety można zobaczyć tu: 

Czas wykonania strony internetowej jest uzależniony głównie od ilości podstron. Średni czas realizacji wynosi 14-21 dni. Proste strony www na szablonie tworzymy nawet w 7 dni.

Jeśli jesteś zainteresowany ofertą wykonania stron internetowych – skontaktuj się z nami. Przygotujemy dla Ciebie niezobowiązującą ofertę. Możesz liczyć na profesjonalne doradztwo i wysoką jakość wykonania strony.

Tworzenie stron WordPress to nasza specjalność! Strony internetowe tworzone w systemie CMS WordPress wyróżniają się atrakcyjnym wyglądem oraz łatwą edycją. WordPress jest najczęściej wykorzystywanym oprogramowaniem do tworzenia stron internetowych. Jego nieograniczone możliwości, łatwa obsługa, dostępność, popularność – te wszystkie cechy sprawiają jego ogromną popularność .

Strony internetowe dzięki dodatkowej usłudze pozycjonowania lokalnego są nie tylko doskonałą wizytówką firmy ale przede wszystkim najlepszą reklamą! Jeśli prowadzisz biznes „mały” lub „duży” i zastanawiasz się jaką formę promocji swojej firmy wybrać koniecznie zacznij od strony internetowej.

Na podstawie umowy jesteś objęty 12 miesięczną gwarancją. Gwarancja obejmuje przywrócenie kopii strony z dnia instalacji jej na serwerze. Strony internetowe tworzone przez nas to usługa na najwyższym poziomie. Możesz liczyć na profesjonalnie wykonany projekt strony www oraz skuteczne wsparcie sprzedażowe.